Please note that speakers and topics are still subject to change.

PF2015_Agenda-picDownload a PDF version of the agenda below.

 

 

 

 

Agenda Monday 27 April

Plenum
9.00 am Registration and Breakfast
9.30 am Opening Remarks
Dr. Rüdiger Wischenbart / Klaus-Peter Stegen, The Publishers‘ Forum GmbH, AT, GER
9.45 – 10.15 am Opening Address
Collaboration: New Ways of Working Together Require New Workflows. An Author‘s Experience
Kathrin Passig, Author, D
10.15 – 11.15 am Keynotes
Adaptive Strategies for Changing Publishing Markets
Dr. Rolf Grisebach, Thames and Hudson, UK
Vision vs. Pragmatism – Strategies Across Markets and Media of a Leading European Publishing Group
Jacob Dalborg, Bonnier Books, SE
11.15 – 11.45 am Coffee Break & Networking
11.45 – 1.00 pm Thema 1: Strategie & Geld Theme 3: Know Your Customer and Don‘t Be Afraid
Podiumsdebatte
Investmentstrategien in Verlagen – Modelle
Panel Debate
How Digital and the Perspective on Readers and Consumers is Changing the Book Business
Keynote
Edel: Vom Musikvertrieb zum Cross-medialen börsennotierten Medienhaus. Eine aktuelle Zwischenbilanz
Timo Steinberg, Edel AG, D
Keynote
Putting Content and Context into Action

Matt Turner, MarkLogic, USA
Impulsreferat
Verlagszielsetzungen und ihre Auswirkungen auf die Finanzstrategien von (unabhängigen) Verlagen
Aljoscha Walser, Narses, D
Birte Hackenjos, Haufe Gruppe, D
Dr. Joerg Pfuhl, Stiftung Lesen, D
Introduction
On Changing Reader Behavior in Subscription Platforms
Constance Landsberg, Skoobe, GER
Marcello Vena, All Brain, I
Jim Hydock, Outsell, USA
Mod.: Dr. Rü̈diger Wischenbart, The Publishers’ Forum, A Mod.: Simon Littlewood, The International Publishers Association, UK
1.00 – 2.00 pm Lunch Break Premium: Brandenburg Gate Summits (English / German)
2.00 – 3.15 pm Workshops Workshops
WS 1: Mergers & Acquisitions in Zeiten der digitalen Transformation
Axel Bartholomäus, Bartholomäus & Cie, D
Otfried von Koenigsmarck, CID Consulting, D
WS 2: Utilize IT, Inkjet and Logistics to Reduce Costs and Generate new Revenues
In cooperation with Canon/Bosch-Druck
Dr. Rüdiger Schmidt, Bosch-Druck, GER
Michael Krebs, Canon, GER
Mod.: Reiner Gebers, Real Insight, AT
WS 3: Was sich aus Marktdaten lernen lässt – praktische Anwendungen für Publikumsverlage
Christa Beiling, D
Heiko Beier, moresophy, D
Jens Klingelhöfer, Bookwire, D
WS 4: Data Big and Small – How Publishers Gain Value Out of Data in the Future
Frank Föge, MarkLogic, GER
Oliver Zmorek, DeGruyter Verlag Berlin, GER
Stefan Schwedt, NEWBOOKS, GER
3.15 – 3.45 pm Coffee Break
3.45 – 5.00 pm Thema 2: IT wird zur zentralen Bühne Theme 4: Publishing Goes Pop
Alles unter einem Dach – Das Beispiel der Holtzbrinck Publishing Group
Volker Smid, Holtzbrinck, D
 Panel Debate
Introduction
Fostering Fandom, Not Just Readers – How Passion and Community Can Drive Sales
Lance Fensterman, ReedPOP, USA
Größere Umsätze durch IT-Integration mit intelligenter Produktion
Dr. Rüdiger Schmidt, Bosch-Druck, D
Wenn alle Verlage zu Technologie-Start-ups werden
Ralf Biesemeier, readbox, D
Nathan Hull, Mofibo, DK
Michael Bhaskar, Canelo, UK
Andreas Gall, Red Bull Media House, AT
Mod.: Peter Karwowski, Klopotek, D Mod.: Porter Anderson, Journalist, USA
5.10 – 6.00 pm Fireplace Talk – A Global Library to Local Readers
Colin McElwee, Worldreader, UK
Mod.: Dr. Rüdiger Wischenbart, The Publishers’ Forum, AT
7.00 pm Conference Dinner

Agenda Tuesday 28 April

Plenum
9.00 am Welcome & International Outlook
Dr. Rüdiger Wischenbart, The Publishers’ Forum, AT
9.20 – 10.20 am Keynotes
Keynote 1: The Internet of Things, and Why It Matters to Books and Publishing
David Worlock, Outsell, UK
Keynote 2: The Road to Digital Transformation
Steve Odart, IXXUS, UK
10.20 am Q&A
10.40 am Coffee Break & Networking
11.15 am – 12.30 pm Autor und Verleger: Wie eine alte Arbeitsbeziehung erneuert werden muss Opportunities & Risks – Leveraging the
Content Treasure Vault: New Strategies,
Tools and Channels
Podiumsdebatte
Impulsreferat:
Holger Ehling, Ehling Media, D (Mod.)
Panel Debate
Introduction:

On Books as a Service to Readers
Fionnuala Duggan, Yale University Press/ Impresario Media, UK
Karin Graf, Graf&Graf Agency, D
Jo Lendle, Hanser, D
Kathrin Passig, Autorin, D
Wolfgang Ferchl, Knaus, D
Rights & Licensing Management: Meeting the Challenge
Michael Healy, Copyright Clearance Center, USA
On Platform Strategies, and How They Change the Relationship with the Consumers

Christian Schniedermann, Tolino, GER
On How Subscription (Flat Rate) Model Can Change the Entire Value Chain
Nathan Hull, Mofibo, DK
Mod.: Ed Nawotka, Publishing Perspectives, USA
12.30 – 1.30 pm Lunch Break
1.30 – 3.00 pm Workshops Workshops Premium: Executive Lounges (German/ English)
WS 5: Neue Produktionsprozesse eröffnen Verlagen neue Möglichkeiten und Konzepte
Dr. Florian Geuppert, BoD, D
Mareike Hermes, Carlsen, D
WS 8: Challenges and Opportunities in Protecting Copyright – Transform or Abandon DRM
Ronald Schild, MVB/Börsenverein, GER
Richard Nash, Sony DADC, USA
Claire Anker, The Publishers Association Limited, UK
WS 6: Verlagspraxis: Neue Arbeitsabläufe und Prozessoptimierung im Verlagsunternehmen
Beate Kuckertz, dotbooks & venusbooks, D
Christian Damke, Open Publishing, D
WS 9: Metadata Workbench
Graham Bell, EDItEUR, UK
WS 7: Big Data und CRM – Den Kunden kennen und erreichen – Kundendaten generieren, managen, nutzen
In Kooperation mit der Akademie der Deutschen Medien
Dr. Harald Henzler, smart digits, D
Joerg Blumtritt, Datarella, D
Björn M. Wagner,  Zeit online, D
WS 10: Der limitierende Faktor ist – unser Denken! Wie IT & Technologieentwicklung hilft, Buchprozesse neu zu denken
Robert Höllein / Sven Linke, CPI Books, D
WS 11: Daten und Konsumentenprofile für deutsche Publikumsverlage: Was ist verfügbar? Was sollte es geben?
Bianca Corcoran-Schliemann, GfK, D
Ehrhardt F. Heinold, Heinold, Spiller & Partner Unternehmensberatung, D
3.00 – 3.30 pm Coffee Break
Plenum
3.30 – 4.45 pm Outlook: Perspectives on the Road Ahead
Brian O’Leary, Magellan Media Consulting Partners, USA
Zoe Beck, Culturbooks, GER
Benjamin Wüstenhagen, K.lab, GER
Jörg Rheinboldt, Axel Springer Plug and Play, GER
4.45 – 5.00 pm Closing Remarks
5.00 pm Farewell