Please note that speakers and topics are still subject to change.
Download a PDF version of the agenda below.
Agenda Monday 27 April
Plenum | |||
9.00 am | Registration and Breakfast | ||
9.30 am | Opening Remarks Dr. Rüdiger Wischenbart / Klaus-Peter Stegen, The Publishers‘ Forum GmbH, AT, GER |
||
9.45 – 10.15 am | Opening Address Collaboration: New Ways of Working Together Require New Workflows. An Author‘s Experience Kathrin Passig, Author, D |
||
10.15 – 11.15 am | Keynotes | ||
Adaptive Strategies for Changing Publishing Markets Dr. Rolf Grisebach, Thames and Hudson, UK |
|||
Vision vs. Pragmatism – Strategies Across Markets and Media of a Leading European Publishing Group Jacob Dalborg, Bonnier Books, SE |
|||
11.15 – 11.45 am | Coffee Break & Networking | ||
11.45 – 1.00 pm | Thema 1: Strategie & Geld | Theme 3: Know Your Customer and Don‘t Be Afraid | |
Podiumsdebatte Investmentstrategien in Verlagen – Modelle |
Panel Debate How Digital and the Perspective on Readers and Consumers is Changing the Book Business |
||
Keynote Edel: Vom Musikvertrieb zum Cross-medialen börsennotierten Medienhaus. Eine aktuelle Zwischenbilanz Timo Steinberg, Edel AG, D |
Keynote Putting Content and Context into Action Matt Turner, MarkLogic, USA |
||
Impulsreferat Verlagszielsetzungen und ihre Auswirkungen auf die Finanzstrategien von (unabhängigen) Verlagen Aljoscha Walser, Narses, D Birte Hackenjos, Haufe Gruppe, D Dr. Joerg Pfuhl, Stiftung Lesen, D |
Introduction On Changing Reader Behavior in Subscription Platforms Constance Landsberg, Skoobe, GER Marcello Vena, All Brain, I Jim Hydock, Outsell, USA |
||
Mod.: Dr. Rü̈diger Wischenbart, The Publishers’ Forum, A | Mod.: Simon Littlewood, The International Publishers Association, UK | ||
1.00 – 2.00 pm | Lunch Break | Premium: Brandenburg Gate Summits (English / German) | |
2.00 – 3.15 pm | Workshops | Workshops | |
WS 1: Mergers & Acquisitions in Zeiten der digitalen Transformation Axel Bartholomäus, Bartholomäus & Cie, D Otfried von Koenigsmarck, CID Consulting, D |
WS 2: Utilize IT, Inkjet and Logistics to Reduce Costs and Generate new Revenues In cooperation with Canon/Bosch-Druck Dr. Rüdiger Schmidt, Bosch-Druck, GER Michael Krebs, Canon, GER Mod.: Reiner Gebers, Real Insight, AT |
||
WS 3: Was sich aus Marktdaten lernen lässt – praktische Anwendungen für Publikumsverlage Christa Beiling, D Heiko Beier, moresophy, D Jens Klingelhöfer, Bookwire, D |
WS 4: Data Big and Small – How Publishers Gain Value Out of Data in the Future Frank Föge, MarkLogic, GER Oliver Zmorek, DeGruyter Verlag Berlin, GER Stefan Schwedt, NEWBOOKS, GER |
||
3.15 – 3.45 pm | Coffee Break | ||
3.45 – 5.00 pm | Thema 2: IT wird zur zentralen Bühne | Theme 4: Publishing Goes Pop | |
Alles unter einem Dach – Das Beispiel der Holtzbrinck Publishing Group Volker Smid, Holtzbrinck, D |
Panel Debate Introduction Fostering Fandom, Not Just Readers – How Passion and Community Can Drive Sales Lance Fensterman, ReedPOP, USA |
||
Größere Umsätze durch IT-Integration mit intelligenter Produktion Dr. Rüdiger Schmidt, Bosch-Druck, D Wenn alle Verlage zu Technologie-Start-ups werden Ralf Biesemeier, readbox, D |
Nathan Hull, Mofibo, DK Michael Bhaskar, Canelo, UK Andreas Gall, Red Bull Media House, AT |
||
Mod.: Peter Karwowski, Klopotek, D | Mod.: Porter Anderson, Journalist, USA | ||
5.10 – 6.00 pm | Fireplace Talk – A Global Library to Local Readers Colin McElwee, Worldreader, UK Mod.: Dr. Rüdiger Wischenbart, The Publishers’ Forum, AT |
||
7.00 pm | Conference Dinner |
Agenda Tuesday 28 April
Plenum | |||
9.00 am | Welcome & International Outlook Dr. Rüdiger Wischenbart, The Publishers’ Forum, AT |
||
9.20 – 10.20 am | Keynotes | ||
Keynote 1: The Internet of Things, and Why It Matters to Books and Publishing David Worlock, Outsell, UK |
|||
Keynote 2: The Road to Digital Transformation Steve Odart, IXXUS, UK |
|||
10.20 am | Q&A | ||
10.40 am | Coffee Break & Networking | ||
11.15 am – 12.30 pm | Autor und Verleger: Wie eine alte Arbeitsbeziehung erneuert werden muss | Opportunities & Risks – Leveraging the Content Treasure Vault: New Strategies, Tools and Channels |
|
Podiumsdebatte Impulsreferat: Holger Ehling, Ehling Media, D (Mod.) |
Panel Debate Introduction: On Books as a Service to Readers Fionnuala Duggan, Yale University Press/ Impresario Media, UK |
||
Karin Graf, Graf&Graf Agency, D Jo Lendle, Hanser, D Kathrin Passig, Autorin, D Wolfgang Ferchl, Knaus, D |
Rights & Licensing Management: Meeting the Challenge Michael Healy, Copyright Clearance Center, USA On Platform Strategies, and How They Change the Relationship with the Consumers Christian Schniedermann, Tolino, GER On How Subscription (Flat Rate) Model Can Change the Entire Value Chain Nathan Hull, Mofibo, DK |
||
Mod.: Ed Nawotka, Publishing Perspectives, USA | |||
12.30 – 1.30 pm | Lunch Break | ||
1.30 – 3.00 pm | Workshops | Workshops | Premium: Executive Lounges (German/ English) |
WS 5: Neue Produktionsprozesse eröffnen Verlagen neue Möglichkeiten und Konzepte Dr. Florian Geuppert, BoD, D Mareike Hermes, Carlsen, D |
WS 8: Challenges and Opportunities in Protecting Copyright – Transform or Abandon DRM Ronald Schild, MVB/Börsenverein, GER Richard Nash, Sony DADC, USA Claire Anker, The Publishers Association Limited, UK |
||
WS 6: Verlagspraxis: Neue Arbeitsabläufe und Prozessoptimierung im Verlagsunternehmen Beate Kuckertz, dotbooks & venusbooks, D Christian Damke, Open Publishing, D |
WS 9: Metadata Workbench Graham Bell, EDItEUR, UK |
||
WS 7: Big Data und CRM – Den Kunden kennen und erreichen – Kundendaten generieren, managen, nutzen In Kooperation mit der Akademie der Deutschen Medien Dr. Harald Henzler, smart digits, D Joerg Blumtritt, Datarella, D Björn M. Wagner, Zeit online, D |
|||
WS 10: Der limitierende Faktor ist – unser Denken! Wie IT & Technologieentwicklung hilft, Buchprozesse neu zu denken Robert Höllein / Sven Linke, CPI Books, D |
|||
WS 11: Daten und Konsumentenprofile für deutsche Publikumsverlage: Was ist verfügbar? Was sollte es geben? Bianca Corcoran-Schliemann, GfK, D Ehrhardt F. Heinold, Heinold, Spiller & Partner Unternehmensberatung, D |
|||
3.00 – 3.30 pm | Coffee Break | ||
Plenum | |||
3.30 – 4.45 pm | Outlook: Perspectives on the Road Ahead Brian O’Leary, Magellan Media Consulting Partners, USA Zoe Beck, Culturbooks, GER Benjamin Wüstenhagen, K.lab, GER Jörg Rheinboldt, Axel Springer Plug and Play, GER |
||
4.45 – 5.00 pm | Closing Remarks | ||
5.00 pm | Farewell |